FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/01/2008

Makes arvsrätt

Jag undrar, vad hände om en av makarna avlider och det finns mindreåriga barn som kommer leva kvar med den andra partner,vad kommer hända med tillgångar då? Måste man dela tillgångar (fastigheter mm)eller har den kverlevande rätt att fortsätta leva i boet och bruka tillgångar? Vad ska man se till att göra i fall man vill säkra den efterlevande goda levnadsstandart? TACK MVH

Lawline svarar

Hej! Enligt Ärvdabalkens 3 Kapitel 1 § (se http://www.lagen.nu/1958:637) ärver maken före gemensamma barn (vilket jag förutsätter det rör sig om här). Den efterlevande har rätt göra som den önskar med tillgångarna och kan därmed fortsätta leva i bostaden och fortsätta bruka tillgångar. Ha det bra och Med vänlig hälsning
Tobias AnderssonRådgivare