FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/01/2008

Arv genom testamente med föreskrift om enskild egendom

Jag är gift. sedan tjogo år. Vi har inget äktenskapsförord. Inga gemensamma barn. Så vi äger allt gemensamt. Mina föräldrar har gjort testamentet personligt till mig. Pengarna finns i Finland. Får jag köpa fastighet där med dem pengarna utan att behöva dela det med min man om vi skiljer oss?

Lawline svarar

Hej! Enligt Äktenskapsbalken kap 7 § 2 p 4, se http://www.lagen.nu/1987:230 är egendom som den ena maken ärvt genom testamente med föreskrift om att egendomen ska vara mottagarens enskilda just enskild och ska därmed ej ingå i en eventuell bodelning. Detsamma gäller enligt p 6 sådant som trätt i stället för den egendom som är enskild enligt bland andra p 4. Det innebär att om du köper ett hus för din enskilda egendom så blir även huset din enskilda egendom, såvida dina föräldrars testamente inte säger något annat. Vad gäller avkastning av enskild egendom är dock reglerna annorlunda. Avkastning presumeras istället vara giftorättsgods. Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare