FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/01/2008

Tidsbegränsad anställning

jag har jobbat på ett företag i 9 månader, min fråga er. hur många månader till behöver jag jobba tills detta övergår till fast anställning. tack för svaret.

Lawline svarar

Hej! Din fråga avgörs av vilken anställningsform du har. Som huvudregel gäller ett anställningsavtal tills vidare (det som likställs med fast anställning). Det betyder att om anställningen skall vara på begränsad tid så måste detta avtalas när anställningen påbörjas, annars har parterna ingått ett anställningsavtal på obegränsad tid. Det finns ett par olika anställningsformer som gäller på begränsad tid. En form är provanställningen som får pågå i högst 6 månader. Särskilda skäl måste sedan föreligga för att man skall få avtala om en ny provanställning efter den förra. Sedan finns anställningsformerna vikariat och allmän visstidsanställning. Har du en tidsbegränsad anställning så måste det alltså vara någon av dessa tre (formen säsongsarbete finns dock också). Det finns exempelvis vissa krav för att arbetsgivaren skall få anställa vikarier men om vi bara diskuterar tidsaspekten så kommer en vikarie som under en 5års period varit anställd i sammanlagt mer än 2år att automatiskt erhålla en tillsvidaranställning. Samma gäller för en visstidsanställd både vad gäller resultat och tid. Svaret beror alltså vilken anställningsform du och din arbetsgivare har avtalat om. Är däremot inget avtalat så har du redan nu en tillsvidaranställning. Lagen om anställningsskydd hittar du http://www.lagen.nu/1982:80 . Jag hoppas att du är nöjd med detta svar. Med vänliga hälsningar
Therese JanssonRådgivare