P-bot ej fäst på fordonet samt fråga om bevisvärdering

Hej,

Har fått ett påminnelse ang parkeringsböter. Vid parkeringstillfället så satte P-kontrollanten inte dit P-boten utan stod bara där och sa inget, hon gjorde heller ingen anmodan till att sätta dit en bot. Några veckor senare kom ett påminnelse där det bla står "Meddelande härom har fästs på rutan" vilket alltså inte är fallet. Kan dom skicka en påminnelse/krav direkt till mig? Det var min flickvän samt hennes kompis som körde bilen och de minns inte riktigt om de stod parkerade mer än 5-10 min (P-lisan säger 12 tror jag) eftersom de inte fick boten vid tillfället så trodde dom det var lugnt och lade inte detaljerna kring parkeringen på minnet. Är jag tvungen att betala?

Lawline svarar

En faktura på kontrollavgift för olovlig parkering eller en parkeringsanmärkning (båda här benämnda som p-bot) ska fästas på fordonet eller överlämnas till föraren av fordonet. Rättspraxis har kommit fram till att det är tillräckligt att ett försök har gjorts. Det innebär att om parkeringsvakten säger att en p-bot kommer att meddelas kan man inte komma undan genom att avvika eller vägra att ta emot boten. Men parkeringsvakten kan inte av bekvämlighetsskäl eller liknande låta bli att meddela föraren. Har boten fästs på rutan och sedan av någon anledning försvunnit därifrån gäller den ändå. Om du är säker på att boten aldrig har fästs på rutan är den inte giltig medan om slutsatsen är att eftersom den inte satt där när din flickvän kom till bilen så kan den inte ha suttit där alls bör du räkna med att den har fästs på fordonet. Läs dock stycket om bevisvärdering.

Oavsett vilken sorts p-bot det är så kan alltid bilens registrerade ägare krävas. Enda undantaget är om bilen frånhänts dig genom brott (är stulen).

5-10 minuter är fullt tillräckligt för att en p-bot ska kunna utfärdas. Det finns också anledning att anta att om din flickvän, som inte minns händelsen i detalj, uppskattar parkeringstiden till 5-10 minuter och parkeringsvakten har klockat uppställningen till 12 minuter så är det 12 minuter som gäller.

Bevisvärderingen i parkeringsmål präglas av att stor tilltro sätts till parkeringsvaktens rapport. Vid en domstolsprövning kommer uppgiften från parkeringsvakten att boten har fästs på fordonet och att uppställningen varade i minst 12 minuter att betraktas som korrekta om inte mycket starka skäl talar däremot.

Sammanfattningen av detta blir tyvärr att jag starkt råder dig att betala för att slippa ytterligare kostnader. Är det en kommunal parkeringgsanmärkning ska den betalas oavsett eventuell överklagan. En kontrollavgift betalas inte i väntan på parkeringsbolagets utredning.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare