Begreppet samfällighetsförening

Vad är det för skillnad på en vägförening, vägsamfällighet och en samfällighetsförening?

Lawline svarar

Hej!

Det råder egentligen ingen skillnad mellan begreppen vägförening, vägsamfällighet och en samfällighetsförening. Vägföreningar och vägsamfälligheter är samfällighetsföreningar som bildats enligt äldre lagstiftning och då särskilt enligt lag om enskilda vägar. I dag betecknas alla dessa samfälligheter vid samfällighetsföreningar och regleras enligt lag om förvaltning av samfälligheter, ( se http://lagen.nu/1973:1150 ).

En samfällighetsförening är en förening som förvaltar en gemensamt ägd fastighet.

Med vänliga hälsningar,

Mikael KarlssonRådgivare