FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/01/2008

Efterarvsrätt

Min mors man dog 1965 och efterlämnade två barn, jag och min brors halvsystrar. Bouppteckningen visar på en bållning i dödsboet på 19.000:-. Jag och min bror är från mammas tidigare äktenskap. Vår mor dog nyligen och efterlämnar en bostadsrätt värderad till 1,5 milj. Hur fördelas arvet mellan mig, min halbror ocg våra två halvsystrar? De menar att de inte fått sitt farsarv tidigare och funderar nu på hur stor del av arvet efter mamma de är berättigade till.

Lawline svarar

Hej! Om det stämmer att dina halvsyskon inte fick ut något arv efter deras far har de rätt till en viss kvotdel av arvet efter er gemensamma mamma. Eftersom jag inte har alla uppgifter som är nödvändiga för att räkna ut hur mycket de har rätt till ger jag er ett enkelt exempel. Då en av makarna dör i ett äktenskap sker först en delning av det gemensamma giftorättsgodset. Vi ponerar att er far (A) hade 200 i giftorättsgods och er mamma (B) hade 100 i giftorättsgods då er far dog. Då läggs summorna samman och delas sedan lika så att resultatet blir 150 var. Eftersom dina halvsyskon inte fick ut något av sitt arv gick alla A:s tillgångar till B se Ärvdabalken 3 kap 1§ http://www.lagen.nu/1958:637 . B fick således 150 ur bodelningen och 150 med ”fri förfoganderätt” – sammanlagt 300. För att räkna ut hur mycket dina halvsyskon har rätt till då B avlider, så kallad efterarvsrätt, tar man den del som de hade varit berättigade till i arv efter A och dividerar med den totala summa som B fick, se ÄB 3:2. Kvotdelen blir såldes 150/300=1/2. Det betyder att dina halvsyskon skulle ha rätt till hälften av B:s behållning vid dennes död innan övriga arvingar har rätt att få ut sin del. Observera dock att dina halvsyskon dessutom är arvingar till din mamma varför de, din bror och du har att dela lika på vad som återstår. Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare