FrågaEKONOMIÖvrigt30/12/2007

Preskription av fordran

Jag har en skuld till trafikförsäkringsföreningen på 45 000 kr ca . Skulden är från 1998-1999 kan jag hävda preskriptionstids lagen på dessa skulder ? eller finns det något jag kan göra

Lawline svarar

Hej, Preskriptionslagen finner du http://lagen.nu/1981:130 . Du bör kunna hävda att preskription har inträtt enligt preskriptionslagens 2 § eftersom det rör sig om en fordran mot en konsument som tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Du bör vara medveten om att preskriptionstiden enligt 5 § avbryts, börjar om, varje gång du fått en skriftlig påminnelse eller uppmaning att betala eller om du själv erkänt fordringen genom att t.ex. betala ränta eller liknande. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare