FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/12/2007

Arvsfördelning

Min dotters far har avlidit, och har efterlämnat sig tre barn, inget av barnen är äldre än 10. Två av barnen hade han med sin sambo sedan 8år. Huset stod på honom, och de har ej skrivit något samboavtal. Min fråga är, kommer min dotter att ärva skulder utav sin far, och hur fungerar en bouppteckning i detta fall när det finns tre barn? Hur vet jag att ex bouppteckningen är rätt gjord, finns det något sett för mig att kolla upp de uppgifterna? Och hur går arvsskiftet till?

Lawline svarar

Ärvdabalken (ÄB) finner du http://www.lagen.nu/1958:637 Nej hon kommer inte att ärva skulderna. Din dotter kommer att få ut en tredjedel av kvarlåtenskapen, vilket framgår av ÄB 2 kap. 1 § som stadgar att arvlåtarens barn ska ta lika del. Sambon har inte någon arvsrätt alls. De barn som han har tillsammans med henne kommer precis som din dotter att få ut en tredjedel av kvarlåtenskapen direkt. För att kontrollera bouppteckningen måste du gå igenom alla poster och se att dom stämmer, beklagligt nog. Hur ett arvsskifte går till beror på vad det är för typ av egendom som skall skiftas eller om det bara är fråga om likvidamedel. Frågor som måste lösas kan vara vem som skall få vad och om det förekommer fastigheter huruvuda dessa skall säljas eller om de skall tillfalla någon av arvtagarna. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare