FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/12/2007

Efterarv när föräldern gifter om sig

Hej, Min mor dog för 20 år sedan, då bodde alla vi barn hemma och ingen av oss fick ut något arv av henne. Min far gifte om sig 2 år efter hennes död. Vad händer med arvet efter min mor? Skulle vi fått del av det när han gifte om sig? Utgår man i så fall från deras genensamma egendom när hon dog eller den dagen han gifte om sig?

Lawline svarar

Hej, Ärvdabalken finner du http://www.lagen.nu/1958:637 . Din mors kvarlåtenskap tillföll din far i enlighet med ÄB 3 kap. 1 §. Ni barn har rätt till efterarv vilket regleras i 3 kap. 2 §. Ni får inte ut det för att er far gifter om sig utan först vid hans död. Det man gör då är att man räknar ut hur stor del av er fars totala tillgångar som utgjordes av arvet efter er mor. Vid er fars död utgörs efterarvet från er mor av denna kvotdel (procentsats). Den skiljer man ut innan man gör bodelningen med er fars nya hustru. När den är gjord kommer ni även att få ut arvet efter er far. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare