FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/01/2008

Arvsordning

Min man och hans far äger ett aktiebolag till 50% vardera. Nu har hans far avlidit. Vad händer med företaget? Arvsordning? Vilka olika alternativ finns att tillgå?

Lawline svarar

Jag förutsätter i svaret att det inte finns något testamente efter din mans far eftersom du inte har angett det. Den legala arvsordningen i detta fall blir att faderns aktier ärvs av din man enligt ÄB 2 kap 1 §, se http://www.lagen.nu/1958:637#K2 . Detta är även förutsatt att din man inte har några syskon och således är den enda arvingen. Om det skulle vara så att din mans far har flera arvingar eller efterlämnat sig ett testamente får jag be dig återkomma med den informationen för ett mer rättvisande svar. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare