FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/12/2007

Särkullbarn

Hej! Min far dog för drygt tio år sedan och han hade ett särkullebarn som fick ut sin arvslott i sambad med det arvsskiftet. Nu har min mor dött och jag är enda barnet oh enda arvinge. Skall "särkullebarnet" kallas till bouppteckning efter min mor eller behövs det inte eftersom han redan fått sin arvslott när vår far gick bort. MVH Lennart Franzén

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Enligt Ärvdabalken; ÄB 20:2 ska dödsboets delägare kallas till bouppteckningen. Dödsbodelägare är enligt ÄB 18:1 efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare. Då särkullbarnet redan har fått ut sin andel är särkullbarnet inte längre arvinge och är därmed inte längre dödsbodelägare och behöver därför inte kallas till bouppteckningen. Ärvdabalken hittar du http://lagen.nu/1958:637. Vänligen.
Fredrik HanssonRådgivare