FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/12/2007

Enskild egendom.

Jag är efterarvinge efter min moster som avled 2006. Min moster och morbror hade varit gifta i minst 60 år, hon blev 91år. De ägde en bostadsrätt, kontanter, ny bil,mm. I min mosters bouppteckning hade min morbror tagit upp att min moster ägde 1kr, han ägde 400000kr,bilen bostadsrätten( gemensam bostad) mm. Jag undrar hur kan fördelningen vara sådan när de hade levt ett långt liv tillsammans sparat ihop allt detta. Han har nu avlidit och vi är oense om fördelningen av arvet. tillsammans.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Din mosters man kan ha haft pengarna, bostadsrätten, bilen med mera som enskild egendom, enligt ett äktenskapsförord. Om detta var fallet så har din moster, och hennes arvingar, som utgångspunkt inte rätt till egendomen. Med vänliga hälsningar
Fredrik HanssonRådgivare