FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/12/2007

Samboförhållande, bodelningsförrättare

Jag har nyligen separerat fr min sambo och han vägrar lämna tillbaka alla mina saker(samt sonens) och h an tänker inte betala ut min del av alla gemensamma inköp vi gjort under sambotiden. Hans ombud förhalar allt och m itt ombud säger att enda alt. nu är att anlita en bodelningsförättare. Stämmer det eller finns det andra alternativ?

Lawline svarar

När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra skall på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde. Begäran om bodelning skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. (8§ Sambolagen). Enligt 3§ Sambolagen utgörs samboegendomen av sambors gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning. I 11§ Sambolagen stadgas att varje sambo är skyldig att tills bodelningen görs, eller frågan om bodelning fallit, redovisa för sin samboegendom och för sådan samboegendom som sambon har haft hand om men som tillhör den andra sambon. Enligt 26 § Sambolagen är bestämmelserna i 17 kap. 1, 2 och 4-9 §§ samt 18 kap. 1 § Äktenskapsbalken tillämpliga även vid tvist mellan sambor. Vad som där sägs om makar skall även gälla sambor. Enligt 17 kap 1 § Äktenskapsbalken skall, om makarna/samborna inte kan enas om en bodelning, domstolen på ansökan av make/sambo utse någon att vara bodelningsförrättare. I 17 kap 2§ Äktenskapsbalken stadgas att en sådan ansökan skall ges in till en tingsrätt som är behörig att pröva tvister om bodelning mellan makarna/samborna. Behörig tingsrätt är enligt Rättengångsbalken 10 kap 1 § tingsrätten i den ort där någon av samborna har sin hemvist. Enligt 17 kap 5§ skall bodelningsförrättaren vid behov se till att bouppteckning förrättas. Om en make underlåter att lämna uppgifter om sina tillgångar och skulder till bouppteckningen, får domstolen på ansökan av bodelningsförrättaren förelägga och döma ut vite. I 17 kap 6§ stadgas att om makarna/samborna inte kan komma överens, skall bodelningsförrättaren pröva sådana tvistiga frågor som är av betydelse för bodelningen och inte är föremål för rättegång. I sådant fall skall han i en av honom underskriven handling själv bestämma om bodelning. Om du och din före detta sambo inte kan komma överens om bodelningen är således bodelningsförrätare det alternativ du kan använda dig av. Lagtext hittar du på http://www.lagen.nu/ . Med vänlig hälsning
Johanna BergstenRådgivare