FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/12/2007

Särkullbarns del i kvarlåtenskapen

Min man har avlidit och jag undrar inför arvskifte: Hur stor är särkullbarns lott i förhållande till kvarlåtenskapen? Det finns inga gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej! Kvarlåtenskapen efter din make är det som tilldelats honom vid bodelning. Antingen görs då en vanlig bodelning, eller så kan du välja att vardera sidan ska behålla sitt giftorättsgods (12 kap 2 § ÄktB). Enligt 2 kap 1 § ÄB ärver arvlåtarens barn i första hand, vilket även innefattar särkullbarn. Eftersom särkullbarnet här är ensamt barn är han/hon även ensam arvinge. Till skillnad från gemensamma barn har särkullbarn rätt att få ut sitt arv direkt. Du som maka har alltid rätt till 4 gånger basbeloppet (för 2007 blir detta 4*41100 = 164 400 kr.) efter bodelning och arvskifte. I detta fall räknas det du får ut av bodelningen inklusive din enskilda egendom. Denna regel går enligt praxis även före särkullbarns rätt till arv. Det framgår inte av din fråga om din make har utfört ett testamente eller inte. Har han inte utfört testamente så får särkullbarnet hela din makes kvarlåtenskap under förutsättning att du fått 4 gånger basbeloppet (se ovan). Särkullbarnet kan dock frivilligt avstå från sin rätt till arv för din förmån, och istället i framtiden ärva dig (3 kap 1 § ÄB). Om det är så att din make har utfärdat ett testamente till förmån för någon annan än särkullbarnet, har särkullbarnet ändå enligt lag rätt till halva kvarlåtenskapen (laglotten, 7 kap 1 § ÄB). Hälften av arvslotten, dvs. det särkullbarnet skulle ha fått om inget testamente skrivits, kan alltså inte testamenteras bort till annan. Om vad särkullbarnet har rätt till enligt lag ändå har testamenterats bort till annan, får särkullbarnet jämka testamentet. Äktenskapsbalken (ÄktB) hittar du http://www.lagen.nu/1987:230 och Ärvdabalken (ÄB) http://www.lagen.nu/1958:637 . Vänlig hälsning,
Lotta KnappRådgivare