FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/12/2007

Ingår en livförsäkring i dödsboet?

Min sambo har avlidit 56 år gammal, själv är jag 64 år. Hon har ett barn sedan tidigare och vi har ett gemensamt omyndigt barn. Det kommer att utbetalas en livförsäkring. Enligt försäkringsbolaget ska den inte ingå i dödsboet utan ska utbetalas till mig. Stämmer detta?

Lawline svarar

Om förmånstagare är insatt i en livförsäkring är den starka huvudregeln att det försäkringsbelopp som utfaller inte ska ingå i den avlidnes kvarlåtenskap. Lagstöd hittar du i 14 kapitlet 7 § Försäkringsavtalslagen, http://lagen.nu/2005:104#K14P7 . Saknas förmånstagare ingår beloppet däremot i kvarlåtenskapen. Att förmånstagare saknas är emellertid ovanligt. Det kan nämnas att det finns en möjlighet för barn (bröstarvinge) till den avlidne att begära jämkning av förmånstagarförordnandet om resultatet annars skulle bli oskäligt, detta framgår av andra stycket i ovan nämnda paragraf. Jämkning kan emellertid endast komma ifråga i undantagsfall där resultatet annars skulle te sig mycket orättvist. Under förutsättning att du är insatt som förmånstagare till livförsäkringen stämmer alltså försäkringsbolagets uppgift och dödsboet ska därmed fördelas utan inverkan av försäkringsbeloppet som utfaller till dig. Vänliga hälsningar
Johanna NilssonRådgivare