FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/11/2007

Ev värdeöverföring mellan sambos

Vi är båda ca 50 o har tänkt o flytta ihop. Jag äger o bor i ett hus som är värt ca 4 milj. Hon vill gärna flytta dit. Men hur gör vi för att hon ska känna sej trygg då hon inte äger huset. Hon kan inte hellre betala mej 2 miljoner.Hon säger att hon vill ha del av värdeökningen som blir efter det hon flyttar in o framåt. Men det verkar ju inte rimligt i mina ögon att hon skall ha del i värdeökningen i en egendom som hon inte äger. Däremot i ev förbättringar hon bidrar med. Hur gör man verkar svårt.

Lawline svarar

Hej, Det finns sätt att få din sambo att känna sig trygg om ni är intresserade att överföra en del av husets ägande på henne (vilket får vissa skatterättsliga konsekvenser). Det kan exempelvis ske genom gåva, något som sedan måste registreras. Någon rätt till att få del av värdeökningen har hon inte, enligt Sambolagen 3 § (det är bara det gemensamma bohaget och bostaden som är införskaffade tillsammans som man har lika rätt till) om ni inte skriver ett avtal om att annat skall gälla (Sambolagen kan avtalas bort genom ett samboavtal, 9 § Sambolagen). Det är vidare inte säkert att hon ens har rätt till delar av vinsten i sådana investeringar hon gör i huset (din egendom), om det inte utgörs av bohag och ni inte har ett avtal. Det finns rättsfall från högsta domstolen i den riktningen. Mitt råd till er är att fundera över hur ni vill lösa detta. Det kan ske genom en gåvohandling eller eventuellt över ett testamente. Du behöver inte ge bort halva din egendom utan kan själv välja andel. Avtalar ni inget så har hon ingen rätt till något som du har haft med in i samboskapet. Ni kan läsa sambolagen: http://lagen.nu/2003:376 Hoppas att ni har fått lite hjälp på vägen! MVH
Rådgivare