FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/11/2007

Arvsavstående i förskott

Hej, Jag fick precis reda på att min biologiska far avlidit den 8 oktober då jag försökte komma i kontakt med honom. Jag har för längesedan skrivit på ett papper där jag aväger mig arvet mot 60.000 kr. Jag har i efterhand förstått att jag blivit grundlurad då han var god för mycket mer än så. Hans fru har avlidit och de enda som finns kvar är jag och hans dotter samt våra barn. Vilka möjligheter har jag till arv trots min avsägelse av arvet? Samt hur går jag tillväga? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Till att börja med så utgår jag från att du inte är adopterad, då du i en sådan situation inte har någon arvsrätt alls efter dina biologiska föräldrar. Detta stadgas i Föräldrabalken 4 kap 8§. Se http://www.lagen.nu/1949:381 Den som fått ett arv kan avstå från det eller delar av det, men i din situation så har du gjort ett slags avstående redan innan du ens fått något arv. Därför ska du ha rätt till din egentliga arvslott eller åtminstone din laglott om din far möjligtvis testamenterat sin egendom. Laglotten utgörs av hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer en bröstarvinge och arvslotten är vad du ärver av din pappa om han inte testamenterat sin egendom på något sätt. För att få ut sin laglott måste man påkalla jämkning i testamentet. De 60 000 kr som du mottagit av din pappa ses troligen som ett förskott på arv och ska därmed avräknas från din laglott. Vad en arvlåtare(din far) under sin livstid har gett en bröstarvinge(dig) presumeras utgöra förskott på arv om inte annat föreskrivits eller om det med hänsyn till omständigheterna framgår att syftet var ett annat. I ditt fall är sannolikheten ganska stor att de 60 000 kr kommer anses utgöra förskott på arv. Detta framgår av Ärvdabalken 6 kap 1§ och 7 kap 2§. Se. http://www.lagen.nu/1958:637 Sammanfattningsvis bör du ha rätt till åtminstone din laglott minus förskottet. Glöm inte att du då måste klandra testamentet och påkalla jämkning. Hoppas du är nöjd med svaret! Med vänlig hälsning
Rådgivare