FrågaEKONOMIÖvrigt26/11/2007

Banklån

Hej, Jag har en skuld hos Mastercard på ca 28.000 kr. Varje månad betalar jag dem 1370, lägsta summan.Fast även denna summan är väldigt hög för mig och jag vet inte hur jag ska bli kvitt skulden. En kompis sa att jag borde ta ett nytt lån hos en bank så jag kan betala av skulden till mastercard, då bankerna har lägre ränta. I nuläget jobbar jag bara som timanställd, får man verkligen ta banklån då? Jag vet inte hur jag ska göra.

Lawline svarar

Hej, Det din kompis säger om att banker ofta har en lägre ränta skulle jag också hålla med om. Det finns inget som säger om du får eller inte får ta ett bank lån, det avgör bankerna. Det finns med andra ord ingen lag som reglerar detta utan det är upp till bankernas policy. Det kan tänkas som du säger att en bank kanske inte är villig att ge dig det lån du önskar men mycket beror på vilken form av säkerhet du kan lämna för ett sådant lån och hur framtidsutsikterna ser ut för att du skall kunna betala av lånet. Mvh
Rådgivare