FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/11/2007

Förundersökningen

Jag åkte fast för droginnehav+rattfylla för 14 månader sen, analysen av snabb-urintestet visade positivt medan blodprovet visade negativt. Jag erkände på plats att jag smakat på innehållet i den aktuella påsen, men hävdade att jag inte visste vad påsen innehöll. Fråga 1; är det blod- eller urinprovet som sedan räknas som bevis? Fråga 2; Polisen har inte hört av sej en enda gång under dessa 14 månader,förren nu när jag får en kallelse till förhör/förenklad delgivning. Brottet är av normalgraden, är det då inte preskriptionerat efter 12 månader? Fråga 3; Har jag rätt att inte befinna mej på förhöret, så kommer då konstapeln och hämtar mej med tvång? Kan jag straffas på något sätt för att jag struntar i förhören/förenklad delgivningen?? Mycket tacksam för svar!!

Lawline svarar

1. För drograttfylleri måste det finnas spår av narkotika i blodet. För brukande av narkotika (narkotikabrott) behöver det varken hittas narkotika i blodet eller urinen. Ditt erkännande kan räcka och tillsammans med fyndet i urinprovet räcker det säkert. Dessutom är själva innehavet straffbelagt. (TBL 4§ och NSL 1§) 2. Preskriptionstiden för rattfylleri som inte är grovt är två år och för narkotikabrott av normalgraden tio år. (BrB 35:1) 3. Om du inte infinner dig till förhör under förundersökningen kommer polisen att hämta dig till förhör. Något ytterligare straff får du inte. Om du inte infinner dig till rättegång är det möjligt att målet avgörs utan dig eller att du hämtas dit. En hämtning till rättegången får du ersätta statens kostnad för om du sedan blir fälld. (RB 23:7 och 31:1). Du kan också kallas med hot om vite, 2000 kronor är vanligt. Om du då inte kommer och förhandlingen måste ställas in kan du få betala det vite som står i kallelsen. Hänvisningarna ovan är till trafikbrottslagen som du hittar http://lagen.nu/1951:649 , narkotikastrafflagen som du hittar http://www.lagen.nu/1968:64 , brottsbalken som du hittar http://www.lagen.nu/1962:700 , och rättegångsbalken som du hittar http://www.lagen.nu/1942:740 .
Gustaf LidegranRådgivare