FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/12/2007

Samboavtal

Hejsan, jag och min sambo har precis köpt hus men vi är inte gifta. Vi tänkte skriva ett testamente så att den andre -om det värsta skulle hända- ärvde automatiskt den andres hushalva samt alla andra ägodelar. Vi tänkte själva utforma något testamente och be två vittnen skriva under. 1. Vad ska vi tänka på? 2. Räcker det med två vittnen eller skall man ha tre stycken? 3. Finns det några kostnadsfria mallar på nätet som man kan ta del av när man skriver? 4. Vem borde förvalta testamentet? Kan man bara göra flera kopior och dela ut de så att alla har var sin? jag är tacksam för alla tips! tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej! Till att börja med kan sägas att ifall du och din partner uppfyller definitionen av sambor, d.v.s. att ni sambor under äktenskapslikände förhållanden, så omfattas ni av sambolagens regler. Med denna kunskap kan jag ge dig svar på en del av din fråga. Det är nämligen så att sambor automatisk vid en separation delar den gemensamma bostaden samt det gemensamma bohaget, förutsatt att det anskaffats för gemensamt bruk (samboegendom). Med gemensamt bohag menas sådan egendom som är avsett att användas för det gemensamma hemmet. Vad som i detta läge är viktigt är att ha koll på är ifall egendomen har anskaffats för gemensamt bruk eller inte. Det är nämligen det som avgör ifall egendomen skall delas mellan samborna per automatik. En tumregel som du kan gå efter är att egendomen skall ha anskaffats efter att samboförhållandet påbörjats eller i när anslutning till att det påbörjades. Således om ni vill dela annan egendom än gemensamt bohag och bostad som anskaffats för gemensamt bruk så måste ni avtala om detta. Ett sådant avtal kallas samboavtal och skall undertecknas av båda samborna (9 § sambolagen). I detta avtal kan ni både avtala om att ytterligare egendom skall ingå vid en eventuell separation eller att viss egendom som annars skulle delas enligt sambolagens regler skall undantas. Det står alltså er fritt att avtala om den fördelning som passar er bäst. Poängtera dock att om avtalet anses oskäligt p.g.a. att den ena parten får en avsevärd sämre ställning så kan set jämkas till denna persons fördel. Det krävs inte att avtalet bevittnas, men det kan vara bra om så görs i bevishänseende. På samma sätt kan det vara bra att göra två kopior av avtalet ifall det skulle råda osämja vid den eventuella separationen. Det kan då kännas tryggare att båda var för sig har möjlighet att vissa upp vad som avtalats under samboförhållandet. Vad beträffar testamentet så är det upp till er att bestämma innehållet av detta. Sambor ärver inte varandra per automatik så som äkta makar, varför testamente är enda sättet för er att fördela egendom mellan varandra efter den enes död. Vad poängteras är att det kan vara bra att specificera eventuell egendom som ni vill att den andra sambon skall ärva särskilt. Detta då den annars skulle kunna tas i anspråk av eventuella barn för att täcka deras laglott. Finns det inga barn går det dock bra att exempelvis testamentera bort hela egendomen till den andra sambon utan att närmare specificera egendomen. Jag kan tyvärr inte bistå med en färdig mall för testamentet men tänk på att testamentet tillskillnaden från samboavtalet skall bevittnas och skrivas under av två vittnen. Det kan vara lämpligt att låta en advokat förvara testamentet. Detta kan dock ses som en onödig kostnad men tänk på att ni förvarar testamentet så säkert som möjligt exempelvis bankfack eller kassaskåp. Jag hoppas att detta givit er en viss vägledning. Ni kan alltid återkomma med ytterliggare frågor. Med vänlig hälsning,
Mikael KarlssonRådgivare