FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/12/2007

Arv när sambo med särkullbarn avlider

Hej. Jag försöker hjälpa min svärfar vars sambo nyligen har dött. Vad gäller om den avlidnes barn frånsäger/avstår från sin laglott, dvs låter svärfar bo kvar i orubbat bo? Kan de sedan när som helst begära sin laglott m.m? Paret har gemensamt hus och annan vanlig egendom. Vad gäller när en husvagn står på den efterlevande sambon men lånet står bägge på? Finns inget testamente skrivet. Tackar för ett svar snarast.

Lawline svarar

Hej! Din svärfar kan begära bodelning vilket innebär att de tillgångar som de har anskaffat för gemensamt bruk, §§4-5, ska värderas med avdrag för varje sambos skulder, och fördelas på de två, §§ 8 och 12-14. Det är rimligt vardera sambon tilldelas hälften av värdet av det gemensamma huset under förutsättning att detta inköptes för samboendet. Jag är mer tveksam till om husvagnen kan räknas som samboegendom, det är normalt något som används för fritidsändamål, dessa tillgångar är inte samboegendom, § 7. Det finns en skyddsregel, § 18, enligt vilken en sambo, tillsammans med sin andel av samboegendom har rätt att få ut 2 x basbeloppet. Mer om samboegendom och bodelning av denna kan du läsa om: http://lagen.nu/2003:376. Sambor ärver inte varandra. Det finns inga lagregler om arvsavstående, annat än att man skriftligen kan avstå från arv hos arvlåtaren eller genom godkännande av testamente. Det har godtagits i rättspraxis att man överlåter arv. Arvsavstående ska vara villkorslöst och till förmån för en person som också är arvsberättigad efter den avlidne. Din svärfars sambos barn kan därför inte avstå från sitt arv till förmån för din svärfar. Avsägelse av arv innebär att den avlidna sambons andra arvingar kan göra anspråk på kvarlåtenskapen. Överlåtelse av dödsboandel har godtagits i praxis och det är vad jag har förstått det enda sättet för din svärfar att få ut något ur kvarlåtenskapen. En överlåtelse för arvsskiftet riskerar att bli bedömt som ett arvsavstående, vilket ju inte är till nytta för din svärfar. Följden av en överlåtelse är rimligen att den avlidna sambons barn inte kan komma och göra anspråk på någon form av efterarv när din svärfar avlider. För att inte bli helt lottlösa kan barnen överlåta en kvotdel av dödsboandelen eller överlåta den mot visst vederlag. Viss information om arvsavstående kan du hitta på: http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2005/2005/stallningstagande200527.4.dfe345a107ebcc9baf80006364.html#31.dfe345a107ebcc9baf80006386 Jag föreslår att ni kontaktar en jurist om barnen är intresserade att överlåta sina dödsboandelar för att allt ska bli rätt. Med vänliga hälsningar
Rådgivare