FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/12/2007

Särkullsbarns rätt till laglott

hej Min mor dog. 2 barn. Avliden make hade 3 barn. 2 av dessa frånsa sig laglotten men 1 reserverade sig for hennes rett till laglott. Vid arvsskifte hur många % av boet har hon krav på i sin laglott ??

Lawline svarar

Hej, Jag förutsätter att din mor och hennes make saknade enskild egendom. Då delar man hälften av egendomen (se Äktenskapsbalken 11 kap 3 §) vid den bodelning som följer. Således tillhörde hälften av egendomen den avlidna maken. Av hans kvarlåtenskap skall 1/3 gå till var och ett av hans tre barn om inte testamente etc är aktuellt. Man kan dock som i detta fall testamentera bort allt utom laglotten till sina barn. Laglotten utgör hälften av ens arvslott (se 7 kap 1 § Ärvdabalk), således hälften av 1/3, vilket är 1/6. Hon har således rätt till 1/6 av hennes fars arv, vilket är hälften av all den egendom som fanns vid hans död. Således kan man säga att den som reservera sig har rätt till 1/12 av hela kvarlåtenskapen vid hennes fars död (jfr 1/6 av hälften). En 1/12 är ungefär 8,3 % av kvarlåtenskapen. Ni får således leta upp bodelningen som gjordes när fadern avled. Eftersom hon inte var din mors dotter hade hon rätt till att få ut sin laglott direkt (3 kap 1 § Ärvdabalk). Jag hoppas att det har blivit lite mer klart! Du kan läsa om ärvdabalk: http://www.lagen.nu/1958:637 och äktenskapsbalken: http://www.lagen.nu/1987:230 MVH
Rådgivare