FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/11/2007

Fördelning av egendom i äktenskap

Hej, Jag och min fru är gifta och har nu med gemensamma pengar köpt en del aktier i ett onoterat företag där jag jobbar. Jag har även genom ett incitamentsprogram köpt teckningsoptioner förmånligt som vi betalat för med gemensamma pengar. Aktier och optioner står således i mitt namn. Vi vill vara säkra på att detta delas lika vid en ev separation och bodelning. Gör det? Mvh, Frågande

Lawline svarar

Ja, ni kommer att dela på värdet av egendomen oavsett vem som har betalt för dem och vem de står skrivna på. Se 11:1 och 11:2 Äktenskapsbalken. Med vänlig hälsning
Simon CarlssonRådgivare