FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/12/2007

Förskott av arv, fråga om återbetalningsskyldighet.

Min mor har under de sista åren gjort av med det mesta av sina besparingar. Köpt saker, givit bort pengar till barn o barnbarn. nu anklagar min syster mig för att jag fått alla pengar... mycke mer pengar än vad min mor någonsin ägt. Kan jag bli återbetalnings skyldig till boet om hon på något sett kan få boutredningsmannen att tro på henne.....

Lawline svarar

Hej! De pengar som du har fått av din mor räkans som förskott på arv, enligt Ärvdabalken, ÄB 6 kap 1 §, om det inte uttryckligen på något sätt framgår att de pengar som du har fått inte ska räknas som förskott på arv. Detta förskott kan komma att avräknas från din arvslott i samband med en bouppteckning. Du kan inte bli ”återbetalningsskyldig” till dödsboet om det inte finns en särskild överenskommelse om att du skulle bli återbetalningsskyldig. Försök att säkra bevisning om hur mycket pengar som du har fått från din mor. Skulle det vara så att förskottet på arvet överstiger din arvslott kan det resultera i du inte kommer att ärva något av din mor när hon går bort. Om du inte ingick någon överenskommelse i samband med att du tog emot pengarna från din mor att du skulle betala tillbaka eventuella överskott av ditt förskott på arv kan du inte bli skyldig att betala tillbaka till dödsboet, ÄB 6 kap 4 §. Med vänlig hälsning
Fredrik HanssonRådgivare