Bilder på internet

Får jag lägga ut bilder på mina kompisar på internet?

Vad skall jag tänka på?

Lawline svarar

Ja, Du får lägga ut bilder av dina vänner på Internet.

Vad som kan vara värt att veta när man som privatperson lägger ut bilder på Internet är att bilderna inte får vara sådana att de kan uppfattas som kränkande för personen på bilden. Ett typexempel är att lägga ut nakenbilder på någon. Detta kan anses utgöra brottet förtal enligt Brottsbalken.

Se även till att du har rätt att använda bilderna du lägger ut. Det vill säga att du antingen tagit bilderna själv eller att du har tillåtelse från den som tagit dem att använda dem.

Vänliga hälsningar

Johanna NilssonRådgivare