FrågaEKONOMIÖvrigt09/05/2006

Företagsköp genom apport

Delning av företag. Delning kan sker genom att en del av det överlåtande bolagets tillgångar och skulder övertas av ett bolag utan att det överlåtande bolaget upplöses. Efter delning kommer företaget att äga det övertagande bolaget. En omvänd absorption ungefär. Är detta möjligt? Hur ser man på vederlaget?

Lawline svarar

Hej Josef! Det scenario du besriver går till såhär: AB X köper aktierna i AB Y, och betalar med sina egna tillgångar, t.ex. fastigheter eller lager. Därmed uppstår en moderbolag-dotterbolagskoncern. AB Y äger tillgångarna, medan AB X blir moderbolag, med aktierna i dotterbolaget som enda tillgångar. Hör gärna av dig om du har fler frågor! Mvh
Rådgivare