Förenklad delgivning m.m.

Jag har en fråga om stöld. Min vän blev tagen av polis för stöld hos ett stort varuhus, stöldgodset värde var ca 5000 kronor. Han nekade brott men gick med på sk förenklad delgivning (?) och böter.

Mina frågor är:

-Vad innebär förenklad delgivning?

-Är det vanligt att sådana brott blir en rättssak?

-Kan man rekommendera honom att erkänna brottet? (och hur går han i så fall tillväga?)

-Hur vanligt är det egentligen att företag och liknande tittar upp straffregistret innan anställning?

Lawline svarar

Hej,

Förenklad delgivning regleras i 3 a § delgivningslagen och innebär i korthet att man anses ha tagit del av en handling genom att myndigheten per post sänder den aktuella handlingen till den berörda personens senast kända adress och minst en dag därefter även skickar ett meddelande om att man har sänt handlingen. En förutsättning för att detta förfarande ska får användas är emellertid att den som skall delges har blivit informerad om att denna form av delgivning kan komma att användas.

Om en åklagare anser att det av polisens förundersökning finns tillräckliga bevis för att det rör sig om en stöld, är sannolikheten stor att det leder till åtal. Av frågan följer dock att din vän har accepterat böter, något som jag har lite svårt för att sätta in i sammanhanget? Det är möjligt att åklagaren kan ha valt att meddela ett strafföreläggande (vilket innebär att det inte blir någon rättegång) men detta förutsätter att man erkänt – något som ju inte är fallet här?

Huruvida din vän bör erkänna eller inte kan jag av naturliga skäl inte svara på med tanke på att det är han som bäst vet om han har gjort sig skyldig till stöld eller inte – känner han osäkerhet kan det kanske finnas anledning att ta upp frågan med försvararen. Om man slutligen ser till hur vanligt det är att företag gör utdrag ur belastningsregistret är det en fråga som är mycket svår att ge något säkert svar på. I mer allmänna ordalag kan man säga att det i alla fall inte är helt ovanligt, samt att det kan vara vanligare i vissa typer av yrken än andra.

Delgivningslagen hittar du http://lagen.nu/1970:428

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare