FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/02/2006

Jämkning av testamente

två särkullbarn skall ärva sin avlidne far som var gift och hade testamente där det ena särkullbarnet är nämnt och skall ha sin laglott. Nu frågar jag det andra särkullbarnet finns inte nämnt i testamentet alls. Skall hon ärva laglotten eller får hon ärv arvslotten?

Lawline svarar

Hej, En bröstarvinge har alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av arvslotten. Man får inte automatiskt sin laglott, utan skulle testamentet inkräkta på laglotten måste man begära jämkning i testamentet inom en viss tid. Regler om laglotten finns i Ärvdabalken 7 kap. som du hittar http://www.lagen.nu/1958:637. Begärs inte jämkning blir testamentet gällande, trots att det inkräktar på laglotten.
Christina WeilanderRådgivare