FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/10/2007

Koncernförhållanden och kontroll inom aktiebolag

Företag A äger 49% av aktierna i Företag B.

Företag B äger 49 % av aktierna i Företag A.

Fabrikör Cluring äger 100% av aktierna i Förvaltnings AB Cluring.

Förvaltnings AB Cluring äger 49% av aktierna i Företag B

Fabrikör Cluring äger dessutom PRIVAT 2% av aktierna i Företag A och B

Innebär detta att Cluring har full kontroll i A och B, samt att inga koncernförhållanden eller rösträttsbegränsningar föreligger?

Lawline svarar

Utifrån de uppgifter du angett kan inget direkt koncernförhållande urskiljas mellan något av bolagen.

Det kan dock antas att Fabrikör Cluring och Förvaltnings AB Cluring röstar likadant på bolagsstämmorna och att det således föreligger ett avtal mellan de två delägarna att rösta likadant. Om så är fallet förfogar de två delägarna tillsammans över mer än hälften av rösterna i Företag B och följden blir, enligt 1 kap. 11 § 1 st. p. 2 aktiebolagslagen, att Förvaltnings AB Cluring är moderbolag och Företag B dotterbolag i samma koncern. I vilket fall utövar Fabrikör Cluring full kontroll i Företag B i då han innehar sammanlagt 51 % av aktierna i bolaget, dock endast i ärenden som har ett majoritetskrav på högst mer än hälften av rösterna (se t.ex. 7 kap. 40 och 41 §§ aktiebolagslagen).

Företag A och Företag B kan endast ingå i samma koncern om det, enligt 1 kap. 11 § 1 st. p. 3 och 4 aktiebolagslagen, finns bestämmelser i respektive bolags bolagsordning om rätt att avsätta eller utse mer än hälften av ledamöterna i bolagens styrelse eller om rätt att ensam utöva ett bestämmande inflytande över det andra bolaget. Företag A och B har full kontroll i varandra i ärenden som har ett majoritetskrav på flest röster, om resten av aktieinnehavet är spritt på minst två övriga aktieägare som båda innehar mer än 2 % var (se t.ex. 41 § aktiebolagslagen).

För att kunna avgöra om det finns rösträttsbegränsningar i något av bolagen måste du titta i respektive bolags bolagsordning, 7 kap. 8 § aktiebolagslagen.

Om du önskar att närmare studera aktuell lagtext hittar du en länk till aktiebolagslagen http://www.lagen.nu/2005:551 .

Vänligen,

Alexandra DahlénRådgivare