FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/10/2007

Försäljning av bostadsrätt

Hej! Vi har nyligen sålt en bostadsrätt och jag undrar över vilka skatteavdrag som vi kan göra. De jag hört innan är att vi kan dra av avgiften till mäklare, renoveringskvitton och ränte avdrag. Vilka procentsatser skall jag räkna avdragen efter? T.ex. Summa renoveringskvitton x 20% = avdrag?

Lawline svarar

Tack för din fråga! Skatteverket har bra information om hur det går till vid olika skatterättsliga situationer. Läs gärna deras broschyr om försäljning av bostadsrätter. Du hittar den http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/321.4.39f16f103821c58f680007425.html . För att räkna ut den slutliga kapitalvinsten eller kapitalförlusten kan du använda följande uppställning: Försäljningspris - Mäklararvode - Inköpspris - Förbättringsutgifter - Kapitaltillskott = Vinst eller förlust + Återföring av uppskovsbelopp = Kapitalvinst eller kapitalförlust Inkomstskattelagen (IL) reglerar försäljning av bostadsrätter, du finner den http://www.lagen.nu/1999:1229 . Förbättringsutgifter: 46:8-12 IL. Förbättringsutgifter ska beaktas de år som de uppgår till minst 5000 kr. Det är de senaste fem åren som ska beaktas och endast de som gör att lägenheten är i bättre skick vid avyttringen än vid förvärvet. Hela kostnaden dras av. Ränteutgifter har redan beaktats i deklarationen varje år och kommer därmed inte att beaktas igen. Skatten på kapitalvinsten är enligt 65:7 IL 30 procent. När du har följt uppställningen enligt ovan och fått ett resultat är det, det beloppet som du sedan skattar 30 procent på. Vänliga hälsningar
Anna MannRådgivare