FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/04/2006

Har man alltid rätt att få ut sin laglott?

Hejsan Jag har en fråga om bouppteckning, min sambos mamma dog för ganska länge sedan (10 år), han var då 25 år gammal, efter mamman dog var han helt under isen, och var inne på psyket, fick starka mediciner och gick hos en terapeut för att kunna bearbeta sin sorg. Under den här tiden sa pappan till honom att det fanns inget av värde för honom att ärva och mer eller mindre "tvingade" honom att skriva under, som han förstått långt senare bouppteckningen, pappan gav honom 20.000:- och sa att det var allt han kunde få efter sin mor. Hur är det? Har man inte som barn rätt att få ut sin laglott? Och isåfall, finns det någon tidsgräns som man måste begära sin rätt före. Om det nu var så, att på det papper han skrev på, skrev bort sin laglott, kan man överklaga, med tanke på omständigheterna för hur det sköttes och min sambos instabila psyke??Kan säga att bouppteckningen gjordes av banken.

Lawline svarar

Hej! I 7 kap ÄB (ärvdabalken) se http://lagen.nu/1958:637 stadgas vad som gäller om laglotter. Visserligen har en bröstarvinge rätt att alltid få ut sin laglott, dvs hälften av arvslotten, dock måste bröstarvingen om han ej får sin laglott påkalla jämkning av testamente inom 6 månader. Gör han ej detta har han förlorat sin rätt till laglotten enligt 3§ 3 st. 7 kap ÄB. Vad gäller det faktum att han eventuellt avtalade bort sin rätt till laglotten skulle man ev. kunna hävda ocker, se 31§ avtalslagen eller möjligtvis svek enligt 30§ Avtalslagen http://lagen.nu/1915:218. Rättsverkningarna av båda dessa lagrum är att rättshandlingen inte blir gällande mot den förledde. Men då måste din sambo kunna bevisa att så har skett. Det skall dock tilläggas att din sambo alltid kommer ha rätt till hälften av sin fars arvslott, dvs laglotten, och om hans far skulle testamentera bort den kan han ju alltid påkalla jämknig inom 6 månader i enlighet med 7:3 ÄB Om det är så att ni vet att det vid moderns bortgång fanns mer pengar än 40 000 och att det inte är så att din sambo kommer ärva resten av dessa pengar från sin mor efter sin fars bortgång (att den efterlevande maken innehar pengarna med fri förfoganderätt vilket är normalt vid en förälders bortgång) är mitt råd till er att kontakta en advokat för mer kvalificerad rådgivning då det troligen finns viss möjlighet att angripa problemet. Lycka till! Med vänlig hälsning
Rådgivare