FrågaEKONOMIÖvrigt02/11/2007

Säkerhet för lån

Min man har tagit lån på ge money bank m.m för 400 000 kr och kan nu inte betala sina skulder, han berättade detta och det mesta hände när vi en period separerade, jag är villig att ställa upp som borgenär eftersom vi har 2 st barn för honom,han tjänar bättre än vad jag gör (vi har båda fasta anställningar)men jag har en del sparande, kan en bank gå med på att han lånar pengar till en bättre ränta,så han på lång sikt kan betala av sina skulder? Hur går vi tillväga?

Lawline svarar

Hej! Till att börja med är det väldigt klokt att ni vill försöka lösa ert lån hos Ge Money bank då räntorna där kan leda till att er ekonomi försämras onödigt mycket. När en bank bedömer om de ska bevilja din man ett lån så tar de främst hänsyn till om han kan lämna någon form av säkerhet för lånet. Att ni båda har en fast inkomst och att du ställer upp som borgenär är en mycket bra början, hur pass höga er löner är kan vara av stor vikt då banken tittar på er troliga återbetalningsförmåga. Den bästa säkerheten brukar dock enligt banken vara en obelånad eller lågt belånad bostadsrätt eller villa. Kanske har ni eller någon av era föräldrar möjlighet att erbjuda banken en sådan säkerhet. Det brukar inte vara en nackdel att syftet med lånet är att lösa en annan skuld utan det är säkerheten för lånet som avgör. Enligt min mening bör det finnas goda chanser för er att ta ett lån hos er vanliga bank. Jag rekommenderar att din man snarast möjligt bokar in ett möte med en privatrådgivare hos er bank. Hoppas ni är nöjda med svaret! Med vänlig hälsning
Rådgivare