FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/04/2006

Advokat och god man?

Hej! Om en god man förordnas av tingsrätten för en försäljning av trätande f.d makars fastighet, efter ett besök hos gode mannen bestämmer f.d makarna sej för att enas om att fastigheten ska tillfalla den ena av dem ,den gode mannen ombedes av den f.d makan att som advokat då båda parterna entledigat honom från uppdraget att vara god man, hjälpa henne att upprätta en bodelning där så fastigheten tillskiftas henne. När så bodelningsprotokollet kommer tillskriver han sej fortfarande som god man. Min fråga: gör han detta i vinstsyfte? Tar en god man mer betalt än en advokat eller hur fungerar det? Vill inte bli lurad.

Lawline svarar

Den gode mannen utsågs förmodligen med stöd av 3 § samäganderättslagen att förvalta fastigheten eftersom de två makarna troligen ägde den med samäganderätt. Jag kan inte se något särskilt skäl till att han skulle beteckna sig som god man efter att han entledigats från denna befattning. Vad gäller arvoden har jag inte funnit något som tyder på att en god man skulle kunna ta mer betalt än en advokat. En advokat är som en sorts konsult och kan sätta priser på en marknadsmässig nivå, enligt 25 § i Vägledande regler om god advokatsed ska arvodet dock vara skäligt. Jag rekommenderar dock att du vänder dig till Advokatsamfundet med din fråga, de torde ha större insikt om en advokat kan göra på detta sättet eller inte. Deras handläggare har telefontider mellan 9.00-12.00, telefonnummer 08-459 03 00. Med vänlig hälsning
Oscar BjörkmanRådgivare