FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/09/2007

Samboende i hus som inte utgör samboegendom

Hej, Jag och min pojkvän har flyttat ihop. Han äger sedan 5 år tillbaka ett hus där vi nu gemensamt bor. Hur gör vi enklast för att huset även ska bli mitt? Vi har värderat huset och är överens om vad det är värt. Jag är inte intresserad av att ta del av den värdehöjning huset haft under de första 5 åren vid en eventuell försäljning. Givetvis vill jag dock ha del i en eventuell värdehöjning från och med det att jag flyttade in i huset om vi säljer det eller om vi skulle gå skilda vägar i framtiden. Jag antar att vi kan skriva ett samboavtal där det står att jag har rätt till halva huset, istället för att genomföra en försäljning eller gåva (för att få så lite skatt som möjligt). Vad händer i sådana fall om vi gifter oss? Finns då möjligheten med en gåva inom äktenskapet eller en bodelning?

Lawline svarar

Hej! Huset som ni båda bor i är inte samboegendom. Det är inte införskaffat för ert gemensamma bruk eftersom din pojkvän har bott där själv under en betydande period. Det är därför inte möjligt att skriva ett giltigt samboavtal angående huset. Om ni ändå skriver ett sådant så kommer detta att betraktas som ett löfte om framtida gåva. Ett löfte som i det här fallet inte är bindande. Oavsett hur länge ni bor i huset kommer både huset och den värdestegring som uppkommer anses tillhöra din pojkvän om ni inte aktivt gör något för att motverka detta. Om din pojkväns intention är att du ska äga halva huset så är det smidigaste att du får halva huset i gåva. Ni måste sedan med stöd av gåvobrevet söka ny lagfart på fastigheten. Detta är förenat med vissa avgifter men gåvoskatten är avskaffad så det är förhållandevis billigt. Om ni gifter er försvinner i princip problemet angående vem som äger fastigheten. Din pojkvän kommer fortfarande att vara ägare till huset men det har bara betydelse om han är eller blir skyldig stora mängder pengar. Det kan också få betydelse för hur ett framtida arv fördelas efter dig om du dör innan din pojkvän och det inte är gemensamma barn som ska ärva. Om ni däremot går skilda vägar och äktenskapet inte har varit allt för kort så kommer husets värde att delas lika mellan er. Om ägandet är principiellt viktigt eller om något av det jag nämnt kan bli ett problem för er rekommenderar jag gåva även i det här fallet då gåvoskatten är avskaffad. En sådan gåva måste dock registreras hos tingsrätten innan ny lagfart kan sökas. Om tanken är att du ska äga så stor del av huset som möjligt för att din pojkvän redan idag är skyldig mycket pengar måste jag bestämt avråda från att försöka överföra huset till dig. En sådan disposition utgör ett brott och straffas strängt. Om motivet är att han i framtiden kan komma att bli skuldsatt är det däremot inget hinder att du tar över delar av huset. För lagtext se http://www.lagen.nu/. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare