FrågaEKONOMIÖvrigt26/09/2007

Disponering av konto

Om man som sambo separerar har då den sambo som står för bankkontot rätt att tömma kontot trots att den andre varit medkontohavare, alltså båda lönerna har gått in på samma konto.

Lawline svarar

Hej! Denna fråga avgörs utifrån vad du och din sambo har avtalat med banken. Om ni avtalat att ni båda ska kunna disponera kontot var för sig utan den andres medgivande så kan ni båda göra uttag utan att den andre personen vet om det, vilket alltså innebär att både du och din sambo kan disponera pengarna på kontot. Har ni däremot avtalat att den andres medgivande ska krävas för att uttag ska kunna göras så kommer inte din sambo kunna tömma kontot utan att du godkänner det. Om du själv vet med dig att du gjort uttag från kontot utan att din sambo samtyckt så föreligger den först beskriva situationen, vilket även brukar vara det vanligaste. Din sambo har inte större rätt till kontot bara för att det är han som står för bankkontot. Om du känner dig osäker på hur det ligger till råder jag dig till att kontakta bankens kundtjänst och prata med dem om detta. Hoppas du är nöjd med svaret! Med vänlig hälsning
Rådgivare