FrågaSKATTERÄTTÖvrigt23/09/2007

Försäljning av nybildad bostadsrätt

Hej, jag bor i hyresrätt som har ombildats till bostadsrätt. Nu funderar jag på att köpa den och undrar om det finns någon lag på att man måste bo i den köpta bostadsrätten en viss tid innan man kan sälja den. Eller kan man köpa och sälja den efter någon månad? Tack på förhand för svaret

Lawline svarar

Hej, Det finns inget lagstadgat krav på att du bor i din nyförvärvade bostadsrätt en viss tid innan du säljer den vidare. För den som varit med att köpa vid ombildning från hyresrätt till bostadsrätt gäller däremot lite speciella regler om man säljer bostadsrätten samma år som man köpt den. En sådan försäljning räknas alltid som om man säljer en bostadsrätt i en näringsbostadsrätt. Detta innebär att man måste ta upp hela vinsten till beskattning. Det spelar således ingen roll om föreningen är ett privatbostadsföretag (äkta bostadsföretag) eller inte. Man måste alltid ta upp hela vinsten till beskattning. Om man däremot väntar till efter årsskiftet gäller de vanliga reavinstreglerna. Om du således köpt bostadsrätten vid en ombildning i december och säljer bostadsrätten samma månad får du ta upp hela vinsten. Säljer du i stället första januari behöver du endast ta upp två tredjedelar av vinsten. För mer info se skatteverkets hemsida http://www.skatteverket.se/skatter/deklaration/2007/bostad/nybildadbostadsratt.4.7459477810df5bccdd4800029730.html Med vänlig hälsning
Johanna BergstenRådgivare