FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/09/2007

Efterarvingar

Hej! Min morfar (ingift) avled 2004 han var gift med min mormor och på registerutdraget stod att äktenskapet upplöst genom dödsfall. De hade en gemensam son som avled 1974. Arvet efter min morfar gick således till min mormor. Min mormor dog för några månader sedan och hon har då en dotter (min mamma) i ett tidigare äktenskap vilket upplöstes 1953. Min morfar hade två syskon som inte är i livet idag, men den ena systern har två döttrar i livet. Min fråga: Har dessa syskonbarn till min morfar någonting med bouppteckning/arv att göra efter min mormor eller är det min mamma som ärver?

Lawline svarar

Hej! Syskonbarnen efter Er morfar har rätt att ta del i arvet, och jag skall förklara varför. I svensk rätt finns det inga regler som säger att makar ärver efter varandra. När Ni säger att arvet efter Er morfar gick till Er mormor innebär det egentligen bara att morfaderns egendom övergick till henne med fri förfoganderätt, vilket i och för sig liknar ett arv. Så hade det sett ut även om deras gemensamma barn var i livet vid morfaderns bortgång. Det fanns arvingar till Er morfar vid hans bortgång, nämligen hans syskonbarn (detta enligt ärvdabalken 2:2 2st, se http://www.lagen.nu/1958:637#K2 ). Dessa kallas för efterarvingar eftersom de får ärva efter Er morfar först när Er mormor har gått bort (se http://www.lagen.nu/1958:637#K3 i ärvdabalken 3:2). Huvudregeln är alltså att syskonbarnen skall dela på hälften av det som finns kvar när Er mormor gått bort. Resten går till Er mamma. Vänligen,
Rådgivare