FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/09/2007

Arvsavsående pga skulder

Hej! Om jag överlåter arvet efter min far till mina barn kan man då kringgå att kronofogden tar det med tanke på att jag har kronofogdskulder? Tacksam för svar MVH Jeanette

Lawline svarar

Ja, du kan avstå arvet efter din far genom ett arvsavstående, då får kronofogden ingen rätt. Ett arvsavstående sker villkorslöst och arvet hoppar då över dig och går vidare i lika delar till dina barn. Ett arvsavstående är oåterkalleligt och lämnas som bilaga till den bouppteckning som lämnas till skatteverket.
Hanna AdamsonRådgivare