FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/09/2007

Fördelning av samboegendom

Jag bor hos min sambo i hans hus. Där bor även hans 19 åriga flicka. Jag har en bostadsrätt på annan ort som jag hyr ut. Vi planerar köpa en bostadsrätt tillsammans. Sambon vill i denna ha ett rum till flickan. Ska vi äga 50/50 och köpa för 50/50 och han betalar en större del av hyran för lght? Eller ska vi köpa och äga t ex 40/60 och köpa 40/60. Vilket blir mest rätt?

Lawline svarar

Hej ! När ni köper er gemensamma bostadsrätt så kommer denna att betraktas såsom samboegendom. Detta innebär att värdet av bostadsrätten skall delas mellan samborna vid en eventuell separation. Det spelar inte någon roll hur stor del ni har finansierat vardera, utan bostaden skall fördelas lika efter att de eventuella skulderna för egendomen har täckts. Detta är utgångspunkten i sambolagen men det finns möjlighet att frångå denna fördelning genom att upprätta ett samboavtal ( 9 § sambolagen). I ett sådant avtal kan ni bestämma hur stor del av bostaden som skall tillfalla vardera sambon. Jag kan inte ge någon exakt procentsats för hur ni skall göra denna fördelning eller om ni skall göra en över huvud taget. Det är helt upp till er att lägga upp fördelningen på det sätt som lämpar er situation bäst och om ni inte avtalar om något så gäller sambolagens 50/50 delning vid en eventuell separation. Med vänlig hälsning,
Mikael KarlssonRådgivare