FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/12/2007

Rätt till arvslott efter avlägsen släkting

Hej! Jag fick ett brev från fonus om att jag skulle på en bouppteckning i januari. Det var en dam som hade dött, jag visste inte vem denna dam var men fick sen reda på att hon var gift med min farfars bror. Min farfar och min far är borta och då kommer jag in i bilden. I testamentet står det bara 1 person namngiven som ska ärva all kvarlåtenskap (inte mitt) Har jag rätt till ev arvslott?

Lawline svarar

Hej. Nej, det du tänker på är bröstarvingars laglott. Då du inte är bröstarvinge till din farfars brors fru (bröstarvingar är barn till den avlidne) har du inte rätt till arv om testamentet namnger någon annan till arvtagare. Hälsningar
Albert RoosRådgivare