FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/09/2007

Underhållsskyldighet

Hej om en 18 åring som studerar o bor hemma hos sin mamma avslutar studerandet och flyttar hemifrån är mamman fortfarande underhållsskyldig ( betala för lägenhet o uppehälle mat )

Lawline svarar

Hej I det fall du beskriver är mamman inte underhållsskyldig för sin dotter. Förälders underhållsskyldighet upphör när barnet fyller arton år. Om barnet går i skolan efter att barnet fyllt arton , är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår. Det gäller dock längst tills barnet fyllt tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning. Regler om underhållsskyldighet finns i 7 kap 1 § föräldrabalken http://www.lagen.nu/1949:381 Vänligen
Rådgivare