FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/03/2006

Kan de ta mina tillgångar för att täcka sambons skuld?

Min Sambo har skulder sen tidigare hos kronofogden. Detta tvingar mig att flytta från mitt hus till en annan adress eftersom dom slår ihop våra inkomster och drar sedan av vad som finns kvar utöver minimum. Dvs större delen av hennes lön kommer att försvinna. Vi har ett gemensamt barn så jag tänker låta dem bo kvar i huset och låta min sambo själv stå för kostnader i huset som en form utav hyra. Vi kommer gemensamt att försörja vårat barn så inget underhåll ska betalas. Finns det någon möjlighet att jag tvingas betala underhåll med tanke på hennes skulder till kronofogden? Måste jag på något sätt ta upp de kostnader som min sambo betalar för huset, som inkomst, vid självdeklarationen? Finns det andra risker med detta? Vi har ingen som hellst önskan att sepparera men blir tvingade utav kraven från kronofogdemyndigheten.

Lawline svarar

Hej! Om jag har förstått det rätt så utmäter kronofogdemyndigheten din lön för att täcka din sambos skulder. Detta verkar underligt då, enligt lag, varje sambo svarar för sina egna skulder. De torde då inte ha rätt att ta av dina tillgångar eller din lön, utan bara av hennes. Av detta framgår då automatiskt att du inte har underhållsskyldighet gentemot henne på grund av att hon har skulder. Däremot kommer du alltid att vara tvungen att hjälpa till att underhålla dina barn även fast dessa bor hos henne, om hon inte klarar av det själv. Barnen skall ju inte behöva skadas. Vad gäller din andra fråga tolkar jag det som att hon så att säga övertar hyran för huset som du äger dvs du "hyr ut detta i andra hand" till henne. Som jag förstår det behöver andrahandshyra inte deklareras så som inkomst så länge du inte bedriver uthyrningen som vinstdrivande. Jag antar därmed att hon endast betalar din hyra så att säga. För mig är det svårt att svara mer precist då jag har lite knappt med information, men situationen verkar knepig. Mitt råd är att du uppsöker en advokat som kan hjälpa dig ur detta, då det verkar behövas. Lycka till!
Fia BergRådgivare