FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/01/2006

Ärver mina halvsyskon mig?

Ärver mina halvsyskon mig? Min pappa har nyligen dött, vi har inte haft någonsomhelst kontakt under min barndom eller uppväxt, men faderskapet är konstaterat i faderskapsmål/domstol. Om nu JAG skulle dö, har då hans andra barn(mina halvsyskon) då någon rätt att ärva MIG, och kan jag isåfall skriva bort den rätten genom ett testamente? Jag är ogift och saknar egna barn.

Lawline svarar

Dina halvsyskon tillhör den så kallade andra arvsklassen (2:2 ÄB). Deras arv är beroende av om det finns någon i den första arvsklassen. Till den första arvsklassen hör dina bröstarvingar (barn) samt, om de är avlidna, deras bröstarvingar (2:1 ÄB). För lagtext klicka http://www.lagen.nu/1958:637 Då du inte har några bröstarvingar tillfaller din kvarlåtenskap dina föräldrar med hälften vardera. Eftersom din far är avliden delar dina syskon, inklusive halvsyskon, på den avlidne förälderns lott. Det är alltså din faders barn som delar på hans lott (50 % av kvarlåtenskapen). Finns inga helsyskon, och är båda föräldrarna är döda, tillfaller hela arvet halvsyskonen. Detta innebär i ditt fall att dina halvsyskon har möjlighet att ärva dig enligt den legala arvsordningen. Du har dock möjlighet testamentera bort din kvarlåtenskap, helt eller delvis, och därigenom avskriva dina halvsyskons arvsrätt.
Andreas HeedRådgivare