FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/09/2007

Möjligt att avtala bort föräldraledighetslagen?

Hej, Är föräldraledighetslagen dispositiv? Kan en arbetsgivare avtala bort delar i denna lag?

Lawline svarar

Hej! Utgångspunkten är att föräldraledigetslagen är tvingande (indispositiv) till arbetstagarens fördel och avtalsvillkor som försämrar arvbetstagarens ställning är ogiltiga. Det är dock möjligt för arbetstagare att avstå från en ledighet som redan har aktualiserats, exempelvis genom att skjuta upp en redan beviljad ledighet. Däremot ger lagen visst utrymme för arbetsgivaren att i kollektivavtal, d.v.s. i förhandlingar med facket, avtala bort delar av det skydd som lagen ger arbetstagaren. Den avtalsfrihet som givits på kollektivavtalsnivå är mycket begränsad och regleras uttömmande i 2 §, 2 stycket, föräldraledighetslagen, se http://www.lagen.nu/1995:584 . Dessa undantag rör: anmälan om ledighet (13 §), tiden för arbetstagarens underrättelse om återgång till arbete (15 §, andra stycket) och den tid arbetsgivaren har rätt att skjuta upp arbetstagarens återgång till arbete (15 § tredje stycket) Det är svårt att här ge en utförlig redogörelse för de bestämmelser man kan avtala bort. Det är nästan lättare att du själv studerar de bestämmelser som räknas upp där och sedan följer hänvisningarna i lagen. Om du är osäker på huruvida de avtalsvillkor som du har i åtanke kan hänföras till dessa undantag så är du välkommen att återkomma och redogöra lite mer specifikt för vilka villkor som du vill ha utredda. I tredje stycket ges vidare utrymme att genom kollektivavtal precisera ledighetens förläggning med mera. Det bör dock poängeras att det tredje stycket tar sikte på är just preciseringar av de bestämmelser som avses där och kan alltså inte användas för att försämra arbetstagerens ställning. Hoppas du har fått den vägledning du behöver, och skulle du stöta på problem så är du, återigen, välkommen att höra av dig. Vänliga hälsningar
Rådgivare