FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/09/2007

Ärva skulder?

Hej. Jag undrar ifall jag ärver min mans skulder ifall han skulle avlida? Skulderna har han dragit på sig under vårt äktenskap. Skulderna är tilldömda honom i Tingsrätten. Skulderna har inget med "oss" att göra, utan har tillfallit honom via företaget han jobbat åt.

Lawline svarar

Hej! Skulder är personliga och kan inte ärvas. Om skulderna finns kvar vid din mans frånfälle är det dock möjligt att hans kvarlåtenskap måste säljas för att betala en del av skulden. Vid bodelningen kommer skulderna att belasta hans giftorättsgods, 11:2 ÄktB, se lagrum http://www.lagen.nu/1987:230. Är då hans skulder större än hans egendom blir det inget över att ärva. Efterlevande behöver inte täcka skulderna. Med vänliga hälsningar
Rådgivare