FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/09/2007

Sambos rätt till bostad

Jag och sambon bor ihop med sonen i en villa och det är så att jag flyttade dit efter att sambon hade köpt huset men vi står på lånen båda två men han står som ägare. Jag undrar vad som skulle hända om vi separerade, har jag någon som helst rätt till huset? Eller kan han bara slänga ut mig?

Lawline svarar

Hej! Om din sambo köpte huset innan ni flyttade ihop men köpet skedde för att ni skulle bo där ihop utgör huset samboegendom, § 3 och § 5 sambolagen. Vid separation beräknas samboegendom som den gemensamma bostaden och bohaget, avräknat skulderna för varje person. Värdet av varje sambos samboegendom läggs sedan samman och delas därefter i två lika delar, §§14-15. Om din sambo står som ägare till huset och huset utgör samboegendom har du rätt till halva värdet. Den sambo som bäst behöver bostaden har, under förutsättning att det är skäligt, rätt att få den avräknad på sin andel av den gemensamma egendomen, § 16. Behovet av bostad avgörs av olika faktorer, relativt stor hänsyn tas till om det finns barn med i bilden och den ena sambon ska ha barnet boende hos sig efter separation. Sambolagen hittar du http://www.lagen.nu/2003:376. Kan huset inte ses som samboegendom, till exempel för att din sambo bodde där långt innan du flyttade in kan du ändå hävda rätt till halva huset genom dolt samägande. Som jag har förstått det är det endast han som står för lagfarten på fastigheten, men eftersom du betalat och betalar för huset genom att du står som låntagare på huslånet finns vissa möjligheter att hävda dold samäganderätt. Samägande regleras i särskild lag. Se http://www.lagen.nu/1904:48_s.1. Med vänliga hälsningar
Rådgivare