FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/09/2007

Rätt till bodelning tio år efter skilsmässa

Hej! Skilde mig för 10 år sedan, vi gjorde då ingen bodelning. Jag blev kvar i huset med barnen. Kollade för två år sedan med någon på Tingsrätten. Hon sa att efter 10 år skulle mitt ex ha svårt att få ut några pengar vid försäljning av huset. Huset är nu sålt. Igår kom ett brev att mitt ex vill ha ut pengar. Han sa att han trots att det gått 10 år har rätt till pengar. Vem av oss har rätt?

Lawline svarar

Hej! När det gäller bodelning vid äktenskapsskillnad så finns det i lagen ingen tidsgräns för när man senast måste göra bodelning, utan det står endast att bodelning skall förättas mär äktenskapet har upplösts (Äktenskapsbalken 9:4 http://lagen.nu/1987:230#K9P4). Ur den aspekten har ju din exmake rätt. Däremot så har praxis visat att det kan vara svårt att få igenom en bodelning efter så lång tid, någon gång anses att nämligen att rätten till bodelning går förlorad. Det finns till exempel ett fall från Högsta domstolen 1993 där en make som ville göra bodelning 24 år efter skilsmässan ansågs ha förlorat sin rätt (NJA 1993 s. 570). I ett fall från Hovrätten fick en kvinna rätt att påkalla bodelning efter nio år (RH 2002:19), medan i ett annat hovrättsfall (2003:41) en man inte fick rätt att påkalla bodelning sju år efter skilsmässan. Hovrättens menade då att omständigheterna kring äktenskapsskillnaden och beskaffenheten av den egendom som kan bli föremål för bodelning skulle ha betydelse för huruvida en make ansågs ha eftergivit sin rätt. Hur det kommer att bli i ert fall kan jag inte svara på, men det finns en möjlighet att att din exmake har rätt till bodelning och därigenom få pengar för huset. Med vänlig hälsning
Miranda BergRådgivare