FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/08/2007

Förskott på arv

Jag undrar om ett förskott på arv måste dokumenteras skriftligt och registreras i tingsrätt eller om man i sitt testamente bara kan hävda att någon fått ett förskott på arv? I vilken balk/paragraf och stycke kan jag läsa om detta? MVH

Lawline svarar

Hej, I 1 § 6 kap Ärvdabalken stadgas att ”vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge skall avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett.” Bestämmelsen uttrycker en presumtion för att avräkning skall ske och varken registrering hos tingsrätt eller ens en anteckning i testamente är nödvändigt. Tvärtom krävs omständigheter som pekar mot att ett förskott på arv inte var avsikten med gåvan för att undgå en sådan avräkning. En sådan viljeförklaring behöver inte ha viss form. Vidare stadgas att ”är mottagaren en annan arvinge, skall avräkning ske endast om detta har föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett då egendomen gavs”. Avräkningsskyldighet måste vara anordnad redan när gåvan gavs. Detta kan dock ske utan krav på form. I annat fall föreligger avräkningsskyldighet enbart om det framgår av testamente. Reglering kring detta hittar du i 6 kap ÄB vilken återfinns http://www.lagen.nu/1958:637 Med vänliga hälsningar
Simon CarlssonRådgivare