FrågaEKONOMIÖvrigt28/08/2007

Placering av arv för avkastning

Hej jag har ärvt 2 miljoner kronor och undrar hur ni ser på investeringar av dessa. Har inte för avsikt att använda dom men ser gärna att jag investerar dom på ett sätt som får dem att växa, samt ge avkastning som jag kan få ut då och då? Har ni några tips va ja ska göra av dem? Mvh

Lawline svarar

Hej. Investering av kapital är ett komplicerat och även till viss del riskfyllt område. Först och främst måste man avgöra vilken risk man är beredd att ta på de investeringar man gör. Ofta är risken förenad med möjligheten till kapitalvinst men en högre risk ökar också risken för att förlora en stor del av kapitalet. Man bör även avväga under vilken tidsaspekt man avser att placera kapitalet och när man behöver pengarna. Generellt sett så är bankkonton, statsskuldväxlar och räntebärande papper de investeringar som har lägst risk. Bland värdepapper med högre risk återfinns bl.a. aktiefonder, aktier samt övriga aktierelaterade papper. Eftersom det i ditt fall rör sig om en större summa pengar rekommenderar jag dig att ta kontakt med din bank för att få en personlig rådgivare för dina placeringar. Bankerna har stor kunskap i kapitalplacering och lyder också under ett lagstadgat rådgivaransvar. Mvh
Ola DavidssonRådgivare