FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/08/2007

Arvsrätt

Hej. Min far har avlidit.Han var omgift men dom har inga gemensamma barn. Det finns bara jag och min bror. OM det inte finns något testamente....Ärver vi då min pappas del av deras hus eller ärver hon halva hans del och jag och min bror ärver och delar på den andra halvan??Eller hur blir det. OM vi ärver 50% av huset (alltså pappas del) OM hon nu inte kan köpa loss vår del och förhindrar på nåfot vis en ev försäljning.Vad kan vi göra då?

Lawline svarar

Hej, Din pappas nya fru har ingen arvsrätt utan det är du och din bror som ärver efter er far. Ni ärvar alltså all hans kvarlåtenskap vilken ni två sedan delar lika på. Er pappas nya fru har dock rätt att ur kvarlåtenskapen efter er pappa, så långt kvarlåtenskapen räcker, få egendom till så stort värde att den tillsammans med egendom som hon erhöll vid bodelningen eller som utgör den hennes enskilda egendom motsvarar fyra gånger ett basbelopp. Om det finns ett testamente kan er pappas nya fru som mest få hälften av hans kvarlåtenskap. Du och din bror har alltid rätt att få ut er laglott, dvs hälften av er arvslott, oavsett vad ett eventuellt testamente säger. Jag hoppas att detta gav svar på din fråga. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare